onsdag 1. oktober 2008

Solens reise

Jeg hadde anledning til å være til stede ved åpning av "Solens reise.
Rogaland i europeisk bronsealder" på AmS 25. september. Det var en
imponerende utstilling med mye innlånt skinnende gull og bronse fra en lang
rekke land, i tillegg til fine funn fra Jæren og Ryfylke og enkelte
andre steder i landet. Katalogen, kr. 100, har førsteklasses bilder og gode
tekster. Selv om vår utstilling blir annerledes og mer jordnær, vil jeg
tro, er temaet solens reise jo også et tema for oss.
Listas bronsealder er jordbrukskultur, som på Jæren, men kanskje vi kan
vektlegge i større grad tilknytningen til reiser. Her tenker jeg f.eks. på
den indre ferdselsveien på Framvaren og over eidene Briseid og Listeid.
Jeg skal nevne:
1)Skålgropene på to jordfaste steiner mellom vårt hus og veien (båttrekket)
på Listeid.
2)Fjelltoppen Kjelen mellom Salen, Knustad og Sigersvoll, der ei
"jettegryte" (kfr. turistkartet for Farsund) og en liten skålgrop like ved
gir grunn til stor undring. Herfra er det utsikt til begge eidene og til
Åptefjorden, Framvaren og Eidsfjorden med havet utenfor.
3)Stedsnavnet Solhjulfjellet i Udal, nevnt 1842: "... opover Hestespranget
til det saakaldte Soelhiul-Fjeld".
Kåre

1 kommentar:

Marita sa...

Så flott at du allerede har fått sett utstillingen! Gleder meg til å se den.